• Liesblessures
    Liesblessures komen in de voetballerij veel voor. Vaak worden deze blessures opgelopen bij explosieve bewegingen zoals sprinten, draaien en een bal (hard) schieten is een veel voorkomende oorzaak van liesblessures. Liesblessures komen makkelijk terug en vaak dan ook in ergere mate. De klachten zitten vaak vlak bij de aanhechting en spier- peesovergang van de spieren aan de binnenzijde van het been. Afhankelijk van de oorzaak van de blessure is dit een verrekking of soms een scheur(tje).
    De lies noemen wij de groep spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen. De spiergroep bestaat uit 3 spieren: de adductor longus en brevis en de gracillis. Alle drie de spieren hechten in het bekken vast en lopen door tot iets onder en boven de knie aan het onderbeen. Hierdoor werkt een deel van de lies mee aan heupbewegingen en aan de kniebewegingen.
    Oorzaken
    Er zijn verschillende oorzaken voor liesblessures zoals hierboven al genoemd is kan dit komen door plotselinge explosieve bewegingen. Dit gaat vaak gepaard met koude spieren, hier is de warming up dus weer eens van een groot belang. Maar de blessure kan ook ontstaan door een spier disbalans. Dit houdt in dat bijvoorbeeld het linker been sterker is dan het rechter been, of binnen zijde ten opzichte van de buitenzijde van het been. Ook een misstap, overstrekken (verkeerde stretch technieken) en een onvoldoende warming-up zijn belangrijke oorzaken bij liesblessures.
    Verkorte spieren en/of verminderde lenigheid of souplesse verhogen de kans ook op liesblessures.
    Hoe voorkom je liesblessures?
    Een heel belangrijk onderdeel in het voorkomen van (lies)blessures is natuurlijk de warming-up. In de warming-up bouw je op van lichte intensiteit naar hoge intensiteit. Goede oefeningen om de lies op te warmen zijn bijvoorbeeld de knie van binnen naar buiten draaien, zijwaarts en kruislings maar ook sprongetjes en een steigerun om zo de benen geleidelijk te laten wennen aan het sprinten. Hiermee zorg je dat het lichaam en dus ook de lies optimaal klaar te hebben voor de wedstrijd moet de warming-up geëindigd worden met wedstrijdspecifieke oefeningen. Een goede warming-up duurt ongeveer 20 minuten.
    Een ander onderdeel van het voorkomen van lies blessures is er voor zorgen dat de spieren in de benen optimaal in balans zijn, dit houdt in dat de liezen niet verkort zijn en er geen disbalans is tussen het linker en rechter been en tussen de spieren van het been zelf.

    Voor vragen over blessures tijdens of na het voetballen is er een (gratis) inloopspreekuur op de club elke woensdag van 18.30 tot 19.30. vóór 19.30 kan je dus altijd binnenlopen! Ook kan je bellen met Nick op 06-30315660.

    Kijk ook eens op onze website voor meer informatie, advies, klachten en trainingsfilmpjes. www.evolutionfysiotherapie.nl