• Hamstringblessures zijn de meest voorkomende blessures in de voetbal. Vaak worden deze blessures opgelopen bij explosieve bewegingen zoals sprinten en springen maar ook plotseling afremmen is een veel voorkomende oorzaak van hamstringblessures. Hamstringblessures komen makkelijk terug en vaak dan ook in ergere mate. De klachten zitten vaak in het midden van de spier, de spierbuik. De spierbuik is het (rode) deel van een spier die voor de bewegingen zorgt. Vaak zit er in dit deel van de spier een scheur(tje).
    De hamstrings zijn de grote groep spieren aan de achterzijde van het bovenbeen. De spiergroep bestaat uit 3 spieren: aan de binnenzijde zijn dit de m. Semitendinosus en de m. Semimebranosus. Aan de buitenzijde van het been is dit de m. Biceps femoris. Alle drie de spieren hechten aan de zitknobbel vast en lopen door tot iets onder de knie aan het onderbeen. Hierdoor werkt de hamstring mee aan heupbewegingen en aan de kniebewegingen.
    Oorzaken
    Er zijn verschillende oorzaken voor hamstringblessures zoals hierboven al genoemd is kan dit komen door plotselinge explosieve bewegingen. Dit gaat vaak gepaard met vermoeide spieren. Maar de blessure kan ook ontstaan door een spier disbalans. Dit houdt in dat bijvoorbeeld het linker been sterker is dan het rechter been, of de hamstrings in verhouding veel zwakker zijn dan de m. Quadriceps (Spiergroep voorzijde bovenbeen). Ook een misstap, overstrekken (verkeerde stretch technieken) en een onvoldoende warming-up zijn belangrijke oorzaken bij hamstringblessures.
    Verkorte spieren en/of verminderde lenigheid of souplesse verhogen de kans ook op hamstringblessures.
    Hoe voorkom je hamstringblessures?
    Een heel belangrijk onderdeel in het voorkomen van (hamstring)blessures is natuurlijk de warming-up. In de warming-up bouw je op van lichte intensiteit naar hoge intensiteit. Goede oefeningen om de hamstrings op te warmen zijn bijvoorbeeld de hakken naar de bil oefening maar ook sprongetjes en een steigerun om zo de hamstrings geleidelijk te laten wennen aan het sprinten. Hiermee zorg je dat het lichaam en dus ook de hamstring optimaal klaar te hebben voor de wedstrijd moet de warming-up geƫindigd worden met wedstrijdspecifieke oefeningen. Een goede warming-up duurt ongeveer 20 minuten.
    Een ander onderdeel van het voorkomen van hamstring blessures is er voor zorgen dat de spieren in de benen optimaal in balans zijn, dit houdt in dat de hamstrings niet verkort zijn en er geen disbalans is tussen het linker en rechter been en tussen de spieren van het been zelf.

    Kijk ook eens op onze website voor meer informatie, advies, klachten en trainingsfilmpjes.
    www.evolutionfysiotherapie.nl
    Nick Schrijvers fysiotherapeut bij Evolution Fysiotherapie
    Pasteurstraat 1, 1097 ER Amsterdam
    0642557307