• Het verzwikken van de enkel gebeurd regelmatig bij sporten waarbij veel en explosief gerend wordt en onverwachte bewegingen worden gemaakt. De voet klapt bij dit soort blessures vaak naar binnen toe en wordt ook wel een ‘inversie trauma’ genoemd. In veel mindere mate komt een ‘eversie trauma’ voor, hierbij klapt de voet naar buiten. Soms klapt de voet naar buiten toe en praten wij over een eversie trauma.
    Bij deze vervelende blessure worden de enkel banden overrekt door het te ver naar buiten zwikken van de voet. Bij een verzwikking van de enkel worden de enkelbanden extreem uitgerekt en kunnen deze banden verrekken of zelfs (af)scheuren. De ernst van de verzwikken en de sterkte van de banden bepalen of de banden overrekt zijn of (af)gescheurd.
    Bij het afscheuren van de enkelbanden ontstaat direct na het trauma zwelling en vaak wordt de voet binnen 2 uur blauw. Ook bij een ernstige verrekking is het mogelijk dat de voet blauw wordt. Het is soms erg moeilijk om een verschil te maken tussen een afscheuring of een overreking. Wij als fysiotherapeut kunnen daar bij helpen.
    Oorzaken
    Een veel voorkomende oorzaak van een enkelverzwikking is een verminderde stabiliteit van de enkel. Vaak is het ook zo dat als er eenmaal een matig tot ernstige verzwikking is geweest, de kans op opnieuw verzwikken sterk toeneemt. Dit heeft te maken met het enerzijds uitrekken van de enkel banden, en anderzijds afnemen van de coördinatie van de enkel. Elke keer dat de enkel verzwikt worden de enkelbanden langer en slapper waardoor het verzwikken steeds makkelijker gaat. Een enkel die te veel beweegt door te slappen enkelbanden is ook moeilijker te stabiliseren voor de onderbeen spieren. Deze twee gevolgen versterken elkaar weer waardoor het risico op verzwikken nog hoger wordt.
    Hoe voorkom je enkelblessures?
    Zoals bij veel blessures is een warming up van groot belang ter preventie van blessures. De spieren moeten geleidelijk opgewarmd worden zodat de basisspanning in de voet en het onderbeen toeneemt. Hierdoor neemt de stabiliteit van de enkel toe en is de kans op een verzwikking kleiner.
    Het trainen van de stabiliteit van de enkel is een van de belangrijkste manieren om enkelverzwikkingen te voorkomen. Bij het trainen van de enkel moeten ongelijke en oneven terreinen worden gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld met een bosu bal of een balans bord maar ook door verschillende ladder trainingen en bijvoorbeeld schaatssprongen. Ook krachttraining van de kuiten is hierbij een vereiste. Een fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Bij een enkel blessure is het ook belangrijk om specifiek de enkel te trainen om de kans op terugval of nog een verzwikking te verkleinen.
    Het trainen van de stabiliteit van de enkel is een onderdeel van de Sport Specifieke Trainingen die wij bij Evolution Fysiotherapie aanbieden.
    Een ander hulpmiddel om enkelblessures te voorkomen is het intapen van de enkel bij aanvang van een wedstrijd. Belangrijk hierbij is dat dit alleen bij wedstrijden wordt gedaan en trainingen etc. zonder tape uit te voeren. Op deze manier blijft de enkel zelf stabiel en raakt hij niet ‘lui’ van het constant ingetapet trainen.
    Kijk ook eens op onze website voor meer informatie, advies, klachten en trainingsfilmpjes.

    www.evolutionfysiotherapie.nl

    Nick Schrijvers fysiotherapeut bij Evolution Fysiotherapie
    Pasteurstraat 1, 1097 ER Amsterdam
    0642557307